NOWOŚCI |
Transport generuje około 12% dochodów polskiego budżetu. Z tego względu jest on bardzo interesujący dla wszelkich instytucji kontrolnych. Zatrudnienie znajduje w nim prawie 1,5 miliona osób. Jak wynika z danych statystycznych dostępnych w mediach zawodowo prowadzeniem pojazdów ciężarowych o masie powyżej trzy i pół tony zajmuje się prawie milion osób. Niestety nie ma dokładnych danych. Dzięki staraniom Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji niebawem zostanie uruchomiona pełna wersja bazy CEPIK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców), dzięki temu narzędziu będzie możliwym ustalenie dokładnych danych. W kwietniu br. Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego miało w ewidencji 21 445 licencji na wykonywanie transportów międzynarodowych. Wydano do nich 117 267 wypisów.
Jak wynika z informacji ze starostw do końca zeszłego roku wydano około 160 000 wypisów z licencji.
Rodzaj pasa | Szacowany udział w rynku sprzedaży | Szacunkowa ilość sprzedawanych pasów |
LC=2 500 daN | 65% | 975000 |
LC=2 000 daN | 30% | 450000 |
w tym | ||
pasy specjalizowane (np. trzypunktowe) | 45000 | |
Pozostałe pasy | 10% | 745000 |
Suma | 5% | 1500000 |
Przy średniej cenie 50-60 zł za pas uzyskujemy wartość rynku w kwocie około 90 milionów złotych. Najwięcej sprzedaje się pasów o LC=2500 daN (zwanych popularnie "pięciotonowymi"). Udział sprzedaży tego produktu w rynku oceniamy na ok. 65%. Drugim pasem, cieszącym się największym uznaniem są pasy o LC=2 000 daN. Ich udział w rynku oceniamy na około 30 %. Około 10% z tej sumy stanowią pasy specjalizowane, np. związane z mocowaniem pojazdów, trzypunktowe. Pozostałe pasy stanowią około 5% sprzedaży.
Głównym źródłem dostaw na polski rynek jest produkcja wykonywana w kraju, często przez firmy o rodowodzie zagranicznym. W ostatnim roku zauważalny jest zwiększający się udział w rynku produktów pochodzących z Chin. Są one tanie, lecz nie zawsze odpowiedniej jakości...
W tegorocznym badaniu pasów "ZŁOTY PAS" przeanalizowaliśmy dostępne w powszechnej sprzedaży pasy. Naszym celem było sprawdzenie, na co może liczyć kupujący pas. Zakupione pasy zostały poddane ocenie przez zespół ekspertów a także sprawdziliśmy je na maszynie wytrzymałościowej przeprowadzając próbę zerwania.
Wybór zespołu badawczego powołanego w celu analizy rynku padł na najpopularniejsze pasy LC=2500 daN. W powszechnej sprzedaży znalazły się pasy siedmiu producentów. Informacyjnie, nabyliśmy na podobnej zasadzie pasy LC=2000 daN. Kupowaliśmy pasy w sklepach lub na stacjach benzynowych. Żadnego pasa nie kupiliśmy u producenta.
W powszechnej sprzedaży znaleźliśmy produkty trzech producentów. Nie świadczy to, że na rynku w Polsce znajduje się tylko około dziesięciu producentów. Koncentrowaliśmy się na produktach dostępnych w ogólnej sprzedaży sieciowej, świadomie pomijając produkty dostępne wyłącznie na rynkach lokalnych oraz "jednorazowe", to znaczy pasy sprowadzane przez dystrybutorów innych produktów, najczęściej z Chin przy tak zwanej "okazji".
Zwycięzcy tegorocznego konkursu
(Od lewej) Jack Stępień-Kierownik ds. Produkcji LOAD-LOK Polska (wyróżniony), Jacek Olszyczka - Dyrektor Zarządzający DOLEZYCH Polska (Nagroda "Złoty Pas"), organizator badania - redaktor naczelny kwartalnika "Towary Niebezpieczne" - Marek Różycki.
W kategorii pasów pięciotonowych zwycięzcom po raz trzeci został DOLEZYCH - i co należy podkreślić tylko on. Pozostałych siedmiu producentów nie spełniło przede wszystkim norm wytrzymałościowych. Zdarza się, że producenci zagraniczni oferują w Polsce produkty gorszej jakości. W przypadku pasów czterotonowych wyróżniliśmy dwóch producentów. Mamy okazje obserwować ich poczynania od trzech lat i zauważyć można w tym sektorze znaczącą poprawę. Wyróżniliśmy pas wyprodukowany przez firmę LOAD-LOK, który spełniał wszystkie normy oraz produkty CENTRUM 1, wobec którego zastrzeżenia budziły etykiety nie spełniające wszystkich wymagań.
Podsumowując - mimo poprawy stanu pasów "czterotonowych", pasy cieszące się największą popularnością, czyli "pięciotonowe" są dalej problemem dla producentów. Miejmy nadzieję, że za rok przyznamy więcej niż jedną nagrodę w tej kategorii. Warto też zwrócić uwagę, że średnio na jednego posiadającego uprawnienia do prowadzenia pojazdów ciężarowych kierowcę przypada jeden pas. Jest to zdecydowanie za mało.
Nasze akcje |
Polecamy |